دسته‌بندی نشده

فلاکس صحیح است یا فلاسک ؟

 چرا بهتر است بگوییم فلاکس ؟

فلاکس صحیح است یا فلاسک ؟

فلاسک از واژه انگلیسی flask گرفته شده است .  پس از ورود این واژه به ایران و زبان فارسی بسیاری از مردم برای سهولت در گفتار آن را فلاکس نامیدند . مانند بسیاری از کلمات که اینچنین هستند . و این کار درستی است زیرا تمام کشورها سعی می کنند برای وارد کردن یک کلمه بیگانه به زبان خودشان ، تغییری هر چند کوچک در آن ایجاد کنند تا اصالت آن کلمه تغییر کند

در نتیجه باید بدانیم که هر کدام از این دو واژه یعنی فلاسک یا فلاکس صحیح است اما بهتر است آن را فلاکس بنامیم تا به زبان زیبا و ارزشمند فارسی کمکی هر چند کوچک کرده باشیم .

بعضی افراد می گویند فلاکس معنی دیگری می دهد . این گفته هیچ اهمیتی ندارد زیرا خیلی از کلمات هستند که ممکن است دارای چند معنی باشند  . ما در اینجا به مفهوم مورد نظر خودمان کار داریم . به نظر شما منظور از  واژه ” شیر ” یک حیوان درنده است یا یک نوشیدنی و لبنیات که از گاو و گوسفند می گیریم یا وسیله ای است که وقتی بازش کنیم از آن آب بیرون می آید ؟ احتمالا می گویید هر سه صحیح است . ما هم همین را می گوییم .

مبحث فلاکس صحیح است یا فلاسک ؟ را با موارد زیر ادامه می دهیم :

نکته ای که باید به آن توجه کرد :

مخترع فلاکس آلمانی ها بودند و آن را نه فلاکس نامیدند و نه فلاسک .
پس اگر بخواهیم سختگیرانه نگاه کنیم ، باید بگوییم هر دو نام مورد نظر ما اشتباه است !!!

نتیجه  و جمع بندی این است که بهتر است کلمه ” فلاکس ” را به کار ببریم  ، اگر چه گفتن  هز دو ” فلاکس ”  یا      ” فلاسک  ” صحیح می باشد .

فرهنگستان زبان فارسی ، این وسیله را ” دما بان ” یعنی نگهدارنده دما نامگذاری  اما مورد توجه عموم قرار نگرفت.

برای آشنایی ، مشاهده و خرید انواع فلاکس از بر روی عبارت  ” فلاکس دات کام ” کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *